Технологиите заменят ли служителите в заведенията?

Публикувано на 23.07.2020

Технологиите заменят ли служителите в заведенията?

Краткият отговор е: Не.

Служителите вдъхват живот на самото заведение - те придават човешки облик на едно място, в което се предлагат храни и напитки. Така че правилният отговор е “Не”. Но защо тогава често чуваме: “роботите ще заемат местата ни и професиите, които познаваме, ще изчезнат”? Това твърдение не само звучи твърде апокалиптично, но придава много зловещ облик на технологиите. 

В тази статия ще си поговорим за автоматизацията (но не роботизацията) в ресторантьорството и работните места на служителите в тях. 

Каква е тенденцията в ресторантьорството?

Отново краткият отговор би бил: Внедряване на технологии за повече удобство и улеснения. 

Но нека започнем от по-далече… Всяка тенденция е провокирана от нуждите, желанията и поведението на потребителите. В момента трите най-горещи потребителски нужди са:

  • Удобство;

  • Бързина;

  • Липса на объркани поръчки.

Всичко това се постига най-лесно и 100% безотказно чрез технологиите. Например дигиталното меню предлага:

  • Удобство, защото не е нужно да чакате някой да Ви го донесе и защото можете да поръчате директно през него (ако такава е политиката на заведението).

  • Бързина, защото го получавате с един клик на собствения си телефон (или на таблет пред Вас) и разглеждате всяко ястие без нуждата да прелиствате.

  • Липса на объркани поръчки, защото сами избирате какво да поръчате и то пристига директно в кухнята.

Самите потребители станаха все по-дигитални и отворени за технологиите. Това, което те желаят е да им бъде удобно, бързо и без грешки - независимо дали ще поръчват сами през телефона си, или служител ще им вземе поръчката.

Един от най-неприятните сценарий, на който някой може да попадне е: Отивате в любимото си заведение, а то точно в момента е пълно. Служителите са на ръба на възможностите си и затова чакате първо да Ви донесат меню, второ да Ви вземат поръчката и трето - да я получите. В по-лошия сценарий претовареността на сервитьорите оказва влияние върху концентрацията им и Вие получавате поръчката си объркана. В още по-лошия: Я получавате след много дълго чакане. А в най-лошия: Не я получавате изобщо.

Именно такива ситуации могат да бъдат предотвратени от технологиите.

 

Защо хората посещават заведения?

Един от основните фактори е социалният контакт. Но най-вече социалният контакт със своите любими хора. Не толкова социалния контакт със служителите на заведението и другите посетители. Въпреки че това също е ключов фактор за формиране на първоначално и трайно впечатление.

“Излизането навън” е съвкупност от множество потребителски нужди:

  • Желание за социализация;

  • Похапване на нещо ново, вкусно или просто любимо;

  • Разнообразие от домашната обстановка;

  • Бягство от домашното задължение да се сготви; 

  • Отпразнуване на повод;

  • Награда при добре свършена работа;

  • Смяна на познатата атмосфера;

  • Редовно връщане към любимо място;

  • Отмора, спокойствие и безгрижие;

  • Парти и вдигане на адреналина с нови преживявания;

  • Желание за обгрижване и глезене от някой друг;

  • И други.

Посетителите на едно заведение държат да бъдат обслужени бързо и безпроблемно, атмосферата да ги кара да се чувстват добре и разбира се - да им е вкусно. Това са водещите фактори.

Каква е ролята на служителите във времена на технологичен напредък?

Технологиите не могат да заменят човешкия фактор. Напротив, те могат да помогнат на служителите да обслужват клиентите по-качествено. При навлизане на технологии като дигитално меню, резервационни системи и поръчки онлайн, се увеличават нуждите на едно заведение от служители, които:

  • Да посрещат и настаняват посетителите по учтив и любезен начин;

  • Да дават допълнителна информация при въпроси от страна на клиентите;

  • Да запознават посетителите с нововъведенията и да бъдат насреща, ако се случи нещо непредвидено;

  • Да асистират допълнително на посетителите с допълнително обслужване (например ако посетителите имат желания извън менюто и дори храната, която се предлага);

  • Да предоставят допълнителни удобства да посетителите - одеала, бебешки столчета, разместване и съединяване на маси, отсервиране, обслужване на индивидуални нужди и т.н.; 

  • Да носят или координират като цяло поръчките им;

  • Както и много други ситуации, които изискват присъствието на човешкия фактор.

 

Най-успешният модел при едно заведение е балансът между човешки фактор и автоматизация. Съществуват множество приложения на технологиите, които запазват персонала и в същото време подобряват процесите и носят повече приходи за заведението.

А по-интересното е, че така служителите, които получават бакшиши, ще имат възможност да спечелят по-добри възнаграждения. Защо ли? Защото те ще покрият най-важните изисквания на клиентите: бързина, точност и улеснение. А усмивката и доброто отношение, ще омагьоса посетителите.

Нека разгледаме няколко примера за успешно внедряване на технологии и запазване на персонала.

Пример №1: Внедрявате дигиталното меню като заместител на хартиеното. Спестявате разходи от постоянно разпечатване на обновени менюта, както и елиминирате факторите: износване, захабяване, замърсяване или пренасяне на нечистотии. Така клиентите Ви ще бъдат посрещани, настанявани и обслужвани от Вашия персонал, без да се налага да чакат за менюто си, без да се появяват човешки грешки и ще бъде много по-удобно и хигиенично за тях. И познайте: Те ще поръчват повече, ще разказват за Вашето заведение, защото все още дигиталните менюта са рядкост, и ще се връщат по-често.

Пример №2: Въвеждате опция за онлайн поръчки, вместо служител да вдига постоянно телефона и да записва поръчки. Дайте това удобство на клиентите те сами да поръчват онлайн. Така те сами ще избират дали искат доставка или да вземат храната си от място. Този служител, който досега е вдигал телефона може да се съсредоточи върху по-доброто обслужване на клиентите, които са в заведението.

Пример №3: Внедрявате възможност за онлайн резервации. Така отново отпада нуждата от служител да приема обаждания за резервации - най-вероятно той го прави покрай своите основни задължения. Потребителите лесно и бързо избират и запазват маси, а системата интелигентно управлява натовареността и възможността за резервации. Обикновено на потребителите им е по-лесно да запазят онлайн, отколкото да вдигнат телефона и обясняват 5 минути по телефона какво искат, за кога и как се казват. Този метод е напълно аналогичен с кината - Вие не се обаждате в киното, за да си запазите места за прожекция, нали? Всичко е въпрос на навик и активна комуникация.

 

Прочетете повече по темата:

Защо автоматизацията е бъдещето на заведенията?

3 начина да въведете технологии във Вашето заведение


Време е да направите първата крачка и да тествате как технологиите се възприемат от Вашите клиенти. При правилно внедряване и добро планиране, можете да постигнете чудесни резултати без аналог. Уверете се в силата на технологиите и направете преживяването на посетителите Ви в незабравимо преживяване.


Свържете се с нас, за да Ви разкажем повече и да Ви активираме 10-дневен тестов период. Очакваме Ви!