7 златни правила на успешния ресторант

Posted on 12.10.2020

7 златни правила на успешния ресторант

Ресторантьорският бранш пази умело своите тайни. Успехът на ресторанта зависи от прости 7(+1 БОНУС) правила. Прилагате ли всички от тях?
В статията споделяме ясни и детайлно описани 7+1 стъпки за постигането на успешен ресторантьорски бизнес.

Нека преминем към правило номер 1.

Правило 1: Хигиената е над всичко.

Първи ден в Лондон, умора, глад, непознати хора. Скитаме из улиците и усещаме как всяко заведение е способно да удовлетвори вкусовите ни рецептори. Виждаме "някакво" и влизаме. Масите са като в закусвалня, близо една до друга, а клиентите принадлежат към по-бедната прослойка. Разглеждаме менюто - всичко изглежда вкусно и... евтино? Решаваме да измием ръцете си. Тоалетната е точно до кухнята. Поглед вляво и сърцето спира да бие за секунда - десетки служители от индийски произход щъкат напред-назад, пипат храната с голи ръце, а около тях е мръсно, мизерно и старо. Тоалетната... малка, мръсна и неподдържана.

Резултатът - тези от нас, които посетиха тоалетната, изгубиха апетита си и решиха да пият вода. Останалите си поръчаха храна, но после остана една чуденка дали телата им ще я понесат. Хигиената, скъпи ресторантьори, е най-важният аспект от Вашия бизнес. Особено днес, когато COVID-19 е завладял умовете на всички нас, Вашите клиенти имат нужда от гаранции, че се грижите за тяхното здраве.

хигиената във Вашия ресторант

Добрата храна, подготвена в чиста среда, е защита не само от глоби и санкции, но и от отлив на клиенти. Днес Вашите потенциални и бъдещи клиенти много зорко инспектират всичко, което получават от Вас. Затова бъдете старателни от хигиената - тя може да Ви издигне на пиедестал или да Ви забие в дън земя.

Помислете само: Вие бихте ли се доверили на заведение, което не цени хигиената?


Правило 2: Локацията печели клиенти.

Локацията на заведението е първият фактор, който влияе на нашия бизнес. В зависимост от това къде е разположен, той може да спечели или да пропусне поток от клиенти. Удобството за посещение е много важно и клиентите често избират ресторант, съобразявайки се с това.

Изключения: Ако Вие предлагате изживяване, което Вашите конкуренти не могат, локацията няма да спре Вашите клиенти да Ви посещават. Има множество заведения по света, за които потребителите пропътуват хиляди километри, морета, океани, за да ги посетят. Затова не позволявайте на локацията да определя Вашето бизнес развитие. Почерпете най-доброто от нея, но помнете, че по-важното е да бъдете място, което потребителите обожават да посещават за Х и Х причини. 

Допълнително, локацията влияе и за привличането на нови клиенти. Ресторантите, разположени на оживени улици, се възползват от влизането на нови клиенти без усилия, вложени в агресивна реклама. Какво по-хубаво от това?

 

Правило 3: Менюто е в скелетът.

Ресторант (от френски: Restaurant) е дума обозначаваща заведение, в което се предлагат ястия и напитки за срещу заплащане.” - дефиниция на думата ресторант.

 Основният приход на всяко заведение идва от консумацията на храни и напитки. Разбира се, има заведения, които таксуват вход при изпълнение на музикален гост, паркинг или дори използването на тоалетна. Това обаче не е фокус на тази точка. Причината е, че дори и за тях, основният оборот се формира от продажбата на ястия и напитки.

➤ Вашето меню е инструментът, който генерира печалба.
Клиентите на Вашия ресторант идват по различни причини. Едни от тях могат да идват след работа, за да си починат. Други Ви посещават, за да се срещнат с приятели. А трети, за да се насладят на прекрасната Ви кухня. А може би и комбинация от много причини?

Каквато и да е причината за тяхното посещение, Ваше задължение е да предоставите храни и напитки, подкрепени с чудесно обслужване, от които Вашия клиент да остане доволен. Доброто меню е Вашият инструмент да печелите повече. 


Правило 3: Цените определят клиентите.

Ценообразуването в менюто е специфично за всеки бизнес. Цените се определят според Вашата стратегия за бизнес развитие, а не обратното. Преди да започнете с ценообразуването, е необходимо да помислите над няколко теми:

  1. Какви са Вашите стремежи към развитие, как виждате заведението след години (визия, цени, очаквания)?
  2. Има ли търсене на ресторанти от Вашия тип и какво е търсенето?
  3. Какви са Вашите разходи? (променливи и постоянни)
  4. Кои са Вашите конкуренти и какво правят те?
  5. Каква ценова стратегия ще използвате?

Когато започнете процеса на ценообразуване, е необходимо да съобразите няколко фактора. Отговорете си на още няколко допълнителни въпроса: 

  1. Какви потенциални клиенти има около моя ресторант?

  2. Кои от тях искам да привлека?

  3. Какво търсят клиентите, които искам да спечеля?

С цените във Вашия ресторант можете да спечелите едни клиенти, но да отблъснете други. Преценете кои клиенти искате да се привлечете и пресметнете внимателно Вашата очаквана печалба. Използвайте горните въпроси за ориентир.
 

Правило 5: Интериорът допринася за цялостната атмосфера.

Клиентите не посещават само Вашето заведение. Те сравняват, пробват нови неща и места. Но по-важното - клиентите инвестират в емоция и преживяване.

Интериорът на Вашия обект един от факторите за създаване на приятна атмосфера. Атмосферата предразполага клиентите да Ви харесват. Колкото повече Ви харесват, толкова по-голям е шансът да се завърнат и да Ви препоръчат.


Правило 6: Служителите са лицето на бизнеса.


Ръководните кадри рядко комуникират пряко с клиентите. Затова е важно да подберете и обучите правилните служители. Те са връзката с клиентите и представят Вашия ресторант във всеки един миг.

Препоръки при подбор и работа със служители:

  • По време на подбора, освен стандартните въпроси, се опитайте да задавате въпроси, с които ще разберете какви са ценностите на Вашите кандидати. Важно е да намерите служители, които споделят Вашите ценности и възгледи, за да се развивате заедно. Независимо колко невероятни са уменията и опитът на даден кандидат, ако той не притежава ценностите и личностните характеристики, които търсите, по-добре го оставете да намери по-подходящо място за себе си. Вашата работа е да подберете екип, който ще се сработи и ще вярва във Вас.

  • По време на подбора,поставяйте кандидатите си в хипотетични трудни ситуации. Например: “Как би постъпил ако клиент … ?” Имайте предвид, че това е честа практика и някои служители могат много умело да Ви заблудят със заучени отговори за поведение, което бихте очаквали. Затова винаги слушайте интуицията си и вътрешното си чувство за конкретните кандидати. Оставете логиката и рационалното мислене за друг етап от развитието на служителите.

  • При започване на работа, ясно обяснете на служителите си какви са техните отговорности и задължения, както и Вашите към тях. Когато намесите и себе си в картинката, те разбират, че не са единствените, които са длъжни да полагат усилия. Когато им покажете, че техните знания и умения са важни за цялостното развитие, а Вие от Ваша страна ги цените, като се грижите за тях, те ще бъдат много по-мотивирани, лоялни и отдадени. Бъдете техен ментор и упора, научете ги как искате да работят и как искате да обслужват клиентите, за да получите добър резултат. 

  • Правете си редовни лични срещи с Вашите служители. Винаги започвайте с похвала и положителна обратна връзка. Дори и да правят само едно нещо, както трябва, обърнете му внимание и ги похвалете за него. Това не е манипулация, а правилния подход при всякакви взаимоотношения. Ако смятате, че има аспекти, които е необходимо да се променят, не се впускайте в критика, четене на конско и сочене с пръст. Представете недостатъците им като предизвикателства пред тях. Покажете им, че сте готови заедно да преминете през тях и сте насреща да им помагате. Вашите служители имат нужда от добра дума и вярва във възможностите им - все пак Вие сте хората, които ги оценявате и Вие сте ги подбрали. Отговорността пада върху Вас да повишите мотивацията им и да ги накарате да се чувстват ценени, защитени и по-уверени. След като обсъдите техните силни и слаби страни, попитайте ги за обратна връзка - “Какво харесват в работата си, доволни ли са?”, “Вижда ли неща, които могат да се подобрят?”, “Какво би променили, ако бяха на Ваше място?” Слушайте, без да спорите и се учете от тяхната обратна връзка. Така и Вие ще управлявате своите служители по-ефективно. Бъдете отворени към тях!
     

Правило 7: Удобствата предразполагат клиента.

 

Ако нашите клиенти са доволни, ще бъдем доволни и ние. Това е проста максима, която стои в основата на правило номер 7. Доволните клиенти инвестират повече във Вашия бизнес, възнаграждават щедро служителите Ви (с бакшиши), препоръчват на приятел и се завръщат отново. 

Ето и кратък списък с препоръчителни удобства за клиенти:

  • Безплатна Wi-Fi връзка;

  • Място за зареждане на мобилни устройства;

  • Удобен паркинг;

  • Достатъчно разстояние между масите, простор;

  • Приятна и ненатоварваща музика;

  • Усмихнат и дружелюбен персонал;

  • Богат избор от разплащателни методи;

  • Възможност за персонализация на ястията от менюто;

  • Отоплителни тела около външните маси (ако имате такива);

  • Одеяла;

  • Просторна и чиста тоалетна;

  • Богато оборудване от хигиенни принадлежности - хартия, сапун, дезинфектанти;

  • Мокри кърпички и/или дезинфектант за всяка маса;

  • Детски кът;

  • Бонус: Възможност за бърза поръчка;

  • Бонус: Възможност за лесна резервация.

 


БОНУС: Иновациите създават възможности за развитие.


В България има над 34 хиляди заведения според данните от министерството на туризма. Конкуренцията за всеки клиент и поръчка е огромна. А стабилността дори на най-известните и установени ресторанти може да намалее. Ясно се видя през 2020, че технологиите и дигиталните решения са бъдещето на всеки бранш. Започнете да ги внедрявате в своето заведение.

⚠ Осигурете си стабилност и бъдете крачка пред конкуренцията чрез иновации!

  1. Дигитално Меню - подобрете бързината на вашите поръчки, премахнете грешните обслужвания и спечелете нови клиенти.

  2. Система за поръчки - приемайте онлайн поръчки, облекчава персонала и улеснява вашите клиенти.

  3. Система за резервации - дайте възможност на вашите клиенти за резервация във вашия ресторант онлайн.

Всичко това Ви е харесало и искате да сте цели дължини пред конкуренцията?

Заявете безплатен 10-дневен тестов период за технологични нововъведения във Вашия ресторант:

Разгледайте всички дигитални услуги на https://tabl.bg/

-

Споделете статия, за да помогнете на ресторантьорския бранш в България да се развива. Можете да разгледате друго полезно съдържание на: https://tabl.bg/bg/blog